Få 3 tilbud på advokat

Spar tid og penge. Få 3 tilbud på advokat opgaver og advokathjælp.

Selvangivelse – guide til selvangivelsen

Find ud af, hvordan du selvangiver, og få 3 tilbud på revisorhjælp – helt gratis og uforpligtende.

Hvad er en selvangivelse?

Førhen skulle alle skattepligtige personer, private som virksomhedsejere, selvangive deres indkomst og udgifter til SKAT. Den ”gamle” selvangivelse blev afskaffet i 2008, men mange bruger stadig begrebet i dag om forskuds- og årsopgørelser.

Afskaffelsen af selvangivelsen skyldes, at indberetning af oplysninger i højere grad sker automatisk, og at systemet er gjort mere effektivt. Det er nu i højere grad arbejdsgivere, banker og offentlige instanser, der indberetter.

De oplysninger, der ikke er opgivet fra andre instanser, skal du selv indtaste i din forskudsopgørelse – og senere i din årsopgørelse. Er du i tvivl hvordan, kan det være en god idé at få en revisor til at kigge det igennem for dig.

Selvangivelse – få 3 gratis tilbud på revisorhjælp

Er du ikke så økonomisk anlagt, at du kan gennemskue din forskudsopgørelse eller årsopgørelse, der tidligere hed en selvangivelse, kan du med fordel få en revisor til at hjælpe dig, så ikke du risikerer et stort skattesmæk næste år.

Revisoren kan også guide dig, så du selv kan selvangive for fremtiden. Det tager typisk ikke mere end en time eller to for privatpersoner med en gennemsnitlig økonomi, og det er derfor heller ikke særlig dyrt. Til gengæld er det godt givet ud og kan spare dig mange økonomiske bekymringer i fremtiden.

Hos Revisor3tilbud.dk kan du gratis og helt uforpligtende sende en forespørgsel på revisorhjælp til din selvangivelse. Vi indhenter 3 gode tilbud og sender i din retning, og så kan du kvit og frit vælge det bedste. Der er intet krav, om at du skal takke ja til ét af tilbuddene, men du finder næppe en billigere revisor et andet sted.

Sådan foregår selvangivelse i dag

Som privat person modtager du en forskudsopgørelse i starten af året og en årsopgørelse, når året er slut. Her er fortrykt de informationer, SKAT har modtaget omkring dine indtægter og din økonomiske situation generelt. Der er for eksempel indtastet din løn, dine renter fra lån, fradrag for a-kasse og fagforening, mv.

Din opgave er at kigge oplysningerne igennem og tilføje, der hvor der mangler. Det kan eksempelvis være fradrag for kørsel til og fra arbejde. Det kan også være, at der er ting, der har ændret sig, siden SKAT indhentede oplysningerne, og så er det op til dig at rette dem, så du betaler så præcis skat som muligt. Alternativt risikerer du at betale for lidt i skat, og du skal derved betale restskat, når året er slut.

Udvidet selvangivelse

Er du selvstændig erhvervsdrivende, skulle du førhen indsende en udvidet selvangivelse. Den ”gamle” selvangivelse er, ligesom for private, afskaffet, og du skal i dag selvangive elektronisk, hvor store dele af fortrykt. Er din virksomhed et selskab, skal du desuden indsende en årsrapport ved årets afslutning.

Har du en enkeltmandsvirksomhed, indtaster du dit forventede overskud i din personlige forskudsopgørelse. De rubrikker, der skal udfyldes, er følgende:

  • Rubrik 300: Virksomhedens CVR eller alternativt dit personlige CPR ved PMV
  • Rubrik 301: Her kan du angive, om din virksomhed er fritaget for at indberette regnskabsoplysninger.
  • Rubrik 302: Opgiv årsagen, til at din virksomhed er frataget (enten nettoomsætning på under 300.000 kr. eller virksomhedstypen).

Derudover skal du kigge på rubrik 111, 112, 114 og 117. Er din nettoomsætning på over 300.000 kr., skal du ligeledes udfylde rubrik 320-335.