Som selvstændigt erhvervsdrivende, forening eller organisation, er det vigtigt at have styr på regnskabet fra den dag, du starter op. Mange vælger at skippe et regnskabsprogram for at spare penge og bruger i stedet komplicerede Excel-ark. Men det er der ingen grund til at bruge en masse tid på, da der findes forskellige gratis regnskabsprogrammer, der kan gøre det samme bare på et kort øjeblik i stedet.

Der er mange udgifter forbundet med at drive en virksomhed, forening eller organisation. Disse udgifter, såvel som indtægterne, skal der være styr på, så der altid er adgang til et fuldt overblik over indtægter og udgifter. Regnskab er bestemt ikke nogen nem disciplin med alle de regler, der er på området. Men med et gratis regnskabsprogram bliver det hele lidt nemmere og mere overskueligt.

Hvorfor bruge et gratis regnskabsprogram?

Gratis er ikke altid nødvendigvis godt. Men det er det, når det kommer til regnskabsprogrammer – i hvert fald hvis du vælger det rette. De fleste gratis regnskabsprogrammer er professionelle platforme, der også tilbyder en betalt version af deres program til virksomheder og andre, der har brug for flere funktioner eller som ved, at de gerne vil kunne integrere andre værktøjer eller platforme med regnskabsprogrammet.

Du vil derfor typisk kunne bruge det gratis regnskabsprogram i en tidsbestemt periode, hvorefter du bliver bedt tage stilling til, om du ønsker at fortsætte med en betalt (ofte billig) version af programmet. Det kan sagtens betale sig for dig at bruge et gratis regnskabsprogram, da du selv i den gratis periode eller i den billigste version vil kunne bogføre dine regninger, sende fakturaer ud, lave momsregnskab og meget andet, der er en fast del af det at føre virksomhed.

En endnu større fordel er, at du altid kan kontakte support, hvis der er noget, du er i tvivl om. Det kan du ikke i et Excel-ark, og det er blandt andet det, der gør det til så god op oplagt en mulighed.

Kort og godt får du altså styr på hele dit regnskab på et øjeblik ganske gratis og dermed mere tid til andre forpligtelser i virksomheden.

Hvilke gratis regnskabsprogrammer er gode at bruge?

Når der skal være styr på regnskabet, skal det selvfølgelig også gøres over en troværdig platform. Disse er der heldigvis kommet flere af i løbet af årene med stor succes for mange virksomhedsejere.

De mest udbredte er: 

  • Dinero
  • Billy
  • E-conomic

Dinero og Billy er begge forholdsvist nye regnskabsprogrammer, som på nærmest ingen tid har fået stor succes – blandt andet på brug af deres brugervenlighed. De henvender sig primært til mindre virksomheder, enkeltmandsvirksomheder og foreninger, som gerne vil stå for regnskabet selv eller få en smule hjælp udefra engang imellem fra en revisor.

Fordi de er så brugervenlige i opsætningen, er det også meget ligetil for selv den mest grønne virksomhedsejer at få styr på regnskabet. Begge programmer tilbyder gratis versioner, som man altid kan opgradere til en betalt version, der gør integrationer og andre funktioner mulige. De fungerer dog også rigtig godt som gratis version.

I forhold til sidstnævnte er e-conomic henvendt til noget større virksomheder, hvor det er nødvendigt at have en revisor tilknyttet. Programmet kræver lidt mere know how, men gør det også nemt for virksomheder med større regnskaber at holde styr på det hele.

For at vælge det rette program kan du altid oprette en bruger på de forskellige platforme for at kunne klikke dig rundt. Det giver dig et indtryk af, hvordan det er at bruge, hvor nemt det er at tilgå de forskellige funktioner og om det giver dig det, du har brug for. Generelt er der ikke så stor forskel – ofte er det smag og behag, der afgør om man er til det ene eller andet program.

Hav økonomien med dig overalt med et gratis regnskabsprogram

Det smarte ved ovenstående gratis regnskabsprogrammer er, at de alle sammen har en app tilknyttet platformen. Det betyder, at du uanset tidspunkt på dagen eller sted i verden kan tjekke op på dit regnskab eller få adgang til det, hvis der er nogle informationer, du er nødt til at have fat i lige nu og her.

Men fordi programmerne også kan samle alle regninger og kvitteringer digitalt, behøver du ikke være nervøs for, om du har glemt at få en krøllet kvittering med, eller om du kan finde den igen, hvis det bliver nødvendigt – for den ligger digitalt tilgængeligt, så snart du har uploadet et billede af den. Det er derfor slut med at rode i papirbunker på skrivebordet eller i dokumenter på computeren.

Du behøver derfor ikke mere end din smartphone for at få et hurtigt overblik over, hvordan det står til med regnskabet og økonomien. Det gør kun iværksætteri endnu sjovere!

Få tid til mere iværksætteri

Medmindre man er revisor eller bogholder, har regnskab aldrig været det sjoveste eller mest spændende i hele verden. Det er heller ikke fordi, det pludseligt bliver mere spændende med et gratis regnskabsprogram på hånden – men det bliver noget lettere og mindre kompliceret, og giver dig derfor mere tid til iværksætteri og udvikling af din forretning.

Det er netop sådan, det skal være, da økonomi og regnskaber ikke skal være det, der får dig til at sidde oppe i de sene nattetimer – det skal være de gode ideer, travlhed, nye påfund og lignende. Har du derfor nu modet til at kaste dig ud i iværksætteri, og vil du gerne gøre det ordentligt fra starten, giver gratis regnskabsprogrammer dig muligheden for det. Der findes mange guides og how-to på nettet, hvis der dukker nogle spørgsmål om regnskab op undervejs – så du skal ikke være nervøs for at kaste dig ud i det, da du altid vil kunne få svar på dine spørgsmål eller tvivl, uanset hvad det er.